Smoothie och pannkakor


Smoothie recept till två stora glas

en näve frysta jordgubbar
en näve frysta hallon
en näve fryst mango
en deciliter yoghurt
tre matskedar kvarg/kesella
två deciliter mjölk

Mixa ihop och häll upp, toppa med hallon. Förutom att mixa kan man också vispa lite kort med elvisp efter man har haft i alla ingredienser och fått en slät smet. Det gör smoothien extra fluffig och god! Ät direkt, med sked eller sugrör (jag har sugrörsskedar, stort tips!)


Recept potatispannkakor (äggfria)

fem och en halv deciliter mjölk
fyra deciliter mjöl
två teskedar bakpulver
två teskedar vaniljsocker
två matskedar oliv eller rapsolja
två till tre deciliter pressad potatis

Vispa ihop allt utom potatisen så att det blir till en ganska lös smet utan klumpar. Häll i potatisen och rör om med en sked. Steck små pannkakor eller plättar (vad man nu vill kalla det) i smör och ät tillsammans med sylt, jag hade blåbär till mina. Det kan låta konstigt, men pannkakorna smakar inte så mycket annorlunda mot vanliga, de är bara lite tjockare och mer "matiga" så det blir inget konstigt med blåbär till. Man kan ta vilken sylt som helst, hallon, jordgubbe o.s.v. det smakar nog precis lika gott!




 

kommentarer:
postat av: Emma

Haha äggfria bara för att jag är ett problem barn! ;)

datum: 2013-01-29 ♥ tid: 20:43:48
hemsida: http://emmaortman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

mailadress: (visas inte)

hemsida:

skriv här:

RSS 2.0